WorkshopsOnze workshops zijn geschikt voor alle leeftijden, van kleuters tot jongeren, volwassenen, mensen met een mentale of fysieke beperking,  bejaarden.  Ze worden aangepast aan individuele wensen of verwachtingen. We werken steeds vanuit een ervaringsgerichte methodiek.

 

 

 

 

Muziek

Djembé

We maken kennis met de djembé, een belangrijke trommel uit West-Afrika.  We leren de basistechnieken, de eerste ritmes.  We spelen de begeleiding op de doundoun (bastrommels), de bel, de shekere,...  Op een speelse manier bouwen we de sessie op tot een echt samenspel van Afrikaanse ritmes. We duiken in de muziek en proeven van het plezier en de energie ervan.

Djembé +

We spelen djembé (net zoals bij de gewone djembé-workshop), maar we doen meer: ondersteund door de ukelele gaan we zingen, improviseren, spelen met kleine percussie-instrumenten.

Een wereld van klanken

De klanken van de Tibetaanse klankschalen, de didgeridoo, de Mexicaanse grote trom, de balafoon,... spreken tot de verbeelding.  In deze workshop ga je zowel luisteren als zelf experimenteren en componeren. Een ligbad met klankschalen, een massage met didgeridoo, ...  je gaat het zelf ervaren en doorgeven!

Eco-percussie

 We spelen swingende ritmes op blikken, potten, tonnen en olievaten. Hedendaagse instrumenten uit onze afvalmaatschappij.

 

 

Dans en Beweging

 

Speelse choreografieën voor school- en andere feesten

Stel: Je wil samen met je leerlingen/deelnemers een dans creëren.  Je hebt misschien een thema of een muziekstuk of alleen een abstract idee (zoals 'vriendschap' of 'vertrouwen' of...).  Hoe begin je er dan aan?  En hoe ga je voorbij aan de gekende clipdansen? 

In deze workshop maken we een choreografie samen met de deelnemers.  We baseren ons daarbij op voorbeelden uit de hedendaagse dans.  Creativiteit en eigen inbreng van de deelnemers staan centraal. 

Kies je voor 1 sessie, dan wordt daarin een stevige aanzet voor een dans gegeven, die je zelf samen met de deelnemers verder uitwerkt.

Wil je een dans die 'af' is en enkel nog verder moet ingeoefend worden, dan zijn er -afhankelijk van de (leeftijd van de) deelnemers en het doel, meerdere sessies nodig.

Dans- en bewegingsexpressie

Via speelse, creatieve opdrachten gaan we dansend en bewegend ontdekken: we exploreren onze eigen bewegingsmogelijkheden, elkaar, de ruimte,  muziek, sferen, personages, verhalen, materialen.   Centraal staan steeds  bewegingsplezier,  lichaamsbewustzijn en creativiteit.  We breiden al dansend  onze expressieve vaardigheden uit en werken zo aan onze totale persoonlijkheidsontwikkeling. 

Thema's zijn o.a.:

  • Ik ben/ Wij zijn: een speelse kennismakingsworkshop om elkaar als groep beter te leren kennen en vertrouwen.
  • Kunst in beweging: Abstracte beeldende kunstwerken als inspiratiebron voor een dansles vol kleuren, lijnen, vlakken en vormen.
  • Spelend speelgoed: Hoe dansen de poppen, auto's, blokjes,... uit de speelgoedkoffer?
  • De dans van de seizoenen: Deze dansworkshops volgen de loop van het jaar.  De herfst, Sinterklaas, Midwinter, Kerstmis, Carnaval,...  nodigen telkens uit tot een sfeervol, feestelijk dansmoment.
  • Het circus: Gekke clowns, lenige acrobaten, sierlijke koordansers, wilde dieren, elegante paarden,... we brengen het circus al dansend tot leven.

Sherborne/Dansen op schoot

In deze workshop werken we in tweetallen: Kleuters, kinderen, mensen met een beperking,... zijn steeds vergezeld van een begeleider (dit kan een ouder, hulpverlener, ouder kind zijn).  Jongeren of volwassenen vormen duo's.

Tijdens deze workshop gaan we dansen, rennen, rollen, spelen, stoeien, wiegen, knuffelen en genieten. We werken samen, alleen, met en tegen elkaar, en leren zo stap voor stap ons hele zelf beter kennen. Het is een leuke mix van bijna-acrobatische toeren en rustige, gezellige momenten.

'Sherborne bewegingspedagogiek is een ontspannende bewegingsmethode gericht op het stimuleren van de ontwikkelingsmogelijkheden van zowel kinderen als volwassenen door middel van beweging.  Het bevordert de motorische en cognitieve ontwikkeling en streeft sociaal-emotionele doelstellingen na, zoals het ontwikkelen van een positief zelfwaardegevoel en het stimuleren van relatievorming.'

Ritme en/in beweging

Stampende voeten, klappende handen, je stem, een hoop stokken. We bewegen op onze eigen muziek. We zoeken het ritme in ons lichaam.  Een workshop vol muzikale en dansante speelse opdrachten.

Afrikaanse dans (met live muziek)

We dansen met onze voeten stevig op de grond, begeleid door het ritme van de djembé. Vanuit het nauwe contact met de aarde maken we krachtige, grote bewegingen, geïnspireerd op de traditionele West-Afrikaanse dansen. Er is ruimte voor spel en improvisatie

Feest in de wereld

We reizen al dansend de wereld rond. In verschillende werelddelen ontmoeten we telkens andere manieren van dansen.

 

Toneel en Circus

 

Toneel

Met concrete opdrachten rond creativiteit en inleving werken we aan onze creatieve vaardigheden.  We exploreren personages, verhalen, materialen, sferen, teksten.  Ook beweging en lichaamswerk komen aan bod.  Op het einde van de workshop tonen we elkaar onze creaties.  De scène op!

Thema's zijn:

  • Luna van de boom (Slovaaks sprookje, herwerkt door Bart Moeyaert): Een steenrijke koning breekt zich het hoofd over een wonderlijke boom in het midden van zijn tuin.  Een workshop over geheimen verzinnen en verklappen en speuren naar honderden raadsels.  Woorden en verhalen staan centraal.
  • Het land van de grote woordfabriek (A. de Lestrade): Kan een geheim tot in je keel zitten? Kunnen woorden fladderen als schitterende vlinders? En wanneer trek je je stoutste vleugels aan?
    In deze workshop gaan we op zoek naar beeldrijke taal in prentenboeken en we zetten deze om in bewegingen, in klanken, in houdingen. De uitdrukkingskracht van woorden versterken we met de uitdrukkingskracht van ons lichaam.
  • Poëzieperformance: We zoeken pareltjes van poëzie en gaan op zoek naar ludieke, stevige, ontroerende of warme manieren om deze op te voeren voor een zeer geëerd publiek.
  • Het spel van de seizoenen: Deze workshops volgen de loop van het jaar.  De herfst, Sinterklaas, Midwinter, Kerstmis, Carnaval,...  nodigen telkens uit tot een sfeervol, feestelijk dramamoment.

Circustechnieken

We gaan aan de slag met allerhande circusmateriaal. We jongleren, oefenen met de diabolo, de bordjes,... Maar we werken ook aan evenwicht, we leren lopen over een ton en doen zelfs enkele acrobatentrucs.

 

 Natuur/Cultuur

Heksentoeren

We gaan op zoek naar de 'ware heks' via sprookjes, rituelen, dans en muziek. Zo proberen we in contact te komen met een stukje verloren Westerse cultuur en een ander beeld te geven van deze zonderlinge 'wijze' man/vrouw.

Indiaanse cultuur

De indianen kennen het ritme van Moeder aarde en spelen, zingen en dansen haar lied.  Hun zintuigen zijn gescherpt.  Feilloos zien ze met hun handen of horen het kleinste geluid.  De dieren zijn hun vrienden, hun totem is hun medicijn.  Door middel van verhalen, rituelen, muziek en dans brengen we deze wereld wat dichterbij. 

Zintuigentocht

Voelen, zien, ruiken, proeven, luisteren.  Als het weer het toelaat, trekken we naar buiten. In de tuin of het park blijken we vanalles te kunnen ontdekken met onze ogen dicht... 

 

 

 

'Scholen die structureel aan cultuur en creatieve vakken doen, blijken hun leerlingen beter voor te bereiden op de eisen die de arbeidsmarkt later aan hen stelt. Onderzoek laat zien dat deze scholen bijvoorbeeld ook teamwerk, zelfreflectie, management en creatief denken stimuleren.' 

Paul Collard, directeur van Creativity Culture and Education, Engeland, in Bulletin Cultuur en School 65