Voor scholen, groepen, instellingen,.. bieden wij programma's
GEKNIPT OP MAAT..
Dans, muziek, drama, verhalen, circus kunnen gecombineerd worden. U kan met uw ideeën, voorstellen, vragen bij ons terecht. Wij gaan aan het brainstormen en werken het project -in overleg-verder uit.
Enkele voorbeelden :
Muzische projectweek
De kinderen van de Vrije basisschool te Ruien kregen een week lang ridder Jan en prinses Caramella op bezoek om samen te werken rond 'ridders en prinsessen'. De kikker vzw begeleidde doorlopend workshops muziek en dansexpressie. Op vrijdagnamiddag waren alleouders, grootouders, vrienden,... uitgenodigd voor de grote slotshow. Iedere klas bracht een kleine voorstelling, ofwel in dans ofwel in muziek. Dit project verliep in samenwerking met theater Picalili.
Het volgende jaar koos men voor een sprookjesweek: we musiceerden en dansten rond thema's als de 7 dwergen, de bremer stadsmuzikanten, de boze wolf, de nieuwe kleren van de keizer, sneeuwitje. Er werd ook rond figurentheater gewerkt. Voor foto's zie 'in de pers'. Dit project verliep in samenwerking met poppentheater Kami-kamu en theater Picalili.
Deze zomer begeleidden we voor de sportdienst van Kortrijk 2 themaweken: 'ridders en prinsessen' en 'heksen en tovenaars'. Bij de heksen en tovenaars maakten we kennis met magische dansen, instrumenten en verhalen. We deden allerlei geblinddoekte opdrachten om onze zintuigen te scherpen, zongen toverspreuken,....
Kennismakingsbad dansexpressie
Gedurende 4 opeenvolgende weken kregen 2 klassen van een Gentse school op woensdagochtend een uur dansexpressie. De laatste keer was een open les: ouders werden uitgenodigd op de koffie, mochten vervolgens hun dansende kind bewonderen en brachten nadien nog een bezoekje aan de klas. Het was een heel geslaagde ochtend.
Muzisch project: dans en djembé
Van de herfstvakantie tot aan het einde van het schooljaar trokken wij -bijna- wekelijks naar een lagere school in Gooik. Vier klassen genoten telkens een halve dag van workshops dansexpressie en muziek. Door deze continuïteit kon er steeds verder gewerkt worden: de drempelvrees bij de leerlingen was overwonnen. Leerlingen die in de klas eerder stil van aard waren, bloeiden open.
Schoolfeesten/ opendeurdagen
We hebben ondertussen al heel wat schoolfeesten en opendeurdagen achter de rug, met heel verschillende concepten. Een greep uit de mogelijkheden:
Een school in Gent. Tijdens het feest zelf zijn 3 keer 2 workshops gepland die gelijktijdig doorgaan: 1 rond muziek, 1 rond dans. De docenten van de kikker vzw begeleidden telkens een groep gedurende 3 kwartier. Nadien gingen ze met die groep het podium op en zorgden voor een klein toonmoment ('een impressie van de workshop').
In de Zwevezeelse kleuterklas hadden de juffen zin om eens een 'anders-dan-anders' schoolfeest in elkaar te boksen. Onze djembédocent ging 1 keer op voorhand naar de school en musiceerde met elke kleuterklas. Hij bracht een verhaal aan en gebruikte dit als leidraad voor de muziek. Op het schoolfeest vertelde 1 van de juffen het verhaal, de kinderen speelden mee.
In verscheidene instellingen vr mensen met een mentale handicap brachten we samen met de bewoners muzikale intermezzo's op de opendeurdag. 1 of 2 keer repetities vooraf en dan samen het podium op!
Lentefeesten, feesten van de Vrijzinnige jeugd:
We werkten mee aan een heel aantal van deze feesten:
In Zingem kozen we ervoor om met het eerste leerjaar rond het boek "Schatje en Scheetje" te werken. De juf had het verhaal al aangebracht in de klas, wij werkten gedurende 4 repetities aan de voorstelling met de kinderen. Het werd een combinatie van mime, dans, zang, muziek..
Een school uit Oudenaarde stak zelf met de kinderen een verhaal in elkaar. Zij riepen de hulp in van de kikker vzw om met de leerlingen wat ritmes op olievaten te oefenen, om dit dan te verweven in een voorstelling.
Op een andere school werd zowel met het eerste als met het zesde leerjaar het thema Afrika gekozen. We dansten, maakten muziek, improviseerden, speelden, en maakten er een mooi geheel van dat op 'de grote dag' werd vertoond.
Een weekendje lentefeest aan zee: Wij trekken al verscheidene jaren met het eerste en zesde leerjaar zedenleer op weekend naar Nieuwpoort. Samen werken we aan de voorstelling voor het lentefeest. Vertrekpunt is een verhaal of een boek. Na een dagje oefenen wordt dit op zondag verteld, gedanst, uitgebeeld en muzikaal begeleid door de kinderen als voorstelling voor de ouders.
Thema's waarond we werkten: Afrika, Het verhaal van de schildpad, Milieu, Feest (B. Minne),Meneertje grijs en de kabouters, Ik wou (Toon Tellegen),Het gouden visje, Koning Eland
"Een reis"
dansvoorstelling met mensen met een mentale beperking.
In een 15-tal creatieve namiddagen werd een dansvoorstelling in elkaar gebokst en geoefend met een groep bewoners van een mpi in Geraardsbergen. 'Madame Simonne', het hoofdpersonage, werd met haar paraplu meegenomen door de wind en reisde zo de wereld rond, op zoek naar een gezellig koffietje en een praatje. De voorstelling werd opgevoerd op de opendeurdag.
Feestelijke stoet
met mensen met verstandelijke beperking
Jaarlijks trekt op Waregem koerse een feestelijke, muzikale stoet door de stad op weg naar het stadspark Baron Casier waar er een wereldmuzieknamiddag georganiseerd wordt. In samenwerking met Ten Anker vzw.
Het kerstverhaal
met mensen met een verstandelijke beperking
Samen met de mensen van dagcentrum 'Het Veer' staken we een kerstmusical in elkaar. In kerstsfeer maar met een stevige schwung erin. Het groepje herders kwam op hun tocht naar de stal in Egypte, in Afrika, in Ierland en in Australië maar bereikten uiteindelijk de stal waar ze moesten zijn om Jezus te verwelkomen.